Belasungkawa Habib Ali Batu Pahat

Al-'Arifbillah al-Habib Ali bin Ja'far bin Ahmad bin 'Abdul Qadir al-Aydrus Batu Pahat telah kembali kerahmatuLlah pada pukul 5.10 petang, 28 JumadilUla 1431H/ 13 Mei 2010. Hari tersebut kebetulannya ialah 40 hari setelah pemergian al-Quthub al-Iman al-Allamah al-Habib Abdul Qadir bin Ahmad bin 'Abdurrahman as-Saqqaf.

Aku tidak pernah berjumpa secara live dengan beliau. Aku masih ingat ketika di PJ, Ustaz Muhadir Hj Joll (semoga ALLAH merahmatinya) pernah menyebut nama beliau di dalam kuliah beliau. Menurut Ustaz Muhadir, beliau juga dikenali dengan nama Habib Ali Teropong. Beliau seorang ulama yang agung. Masakan tidak, ramai ulama ternama datang ke Malaysia semata-mata untuk berjumpa dengan beliau.

Para ulama itu adalah pewaris Nabi. Sesungguhnya Nabi tidak mewariskan wang dinar dan tidak juga wang dirham, tetapi mereka mewariskan ilmu. Sesiapa yang mengambil ilmu maka dia telah mengambil habuannya yang amat bernilai. Oleh itu matinya seorang yang alim adalah satu musibah yang sukar digantikan dan satu kepincangan yang susah ditutupi. Ini adalah umpama bintang yang hilang sirna (diantara bintang-bintang). Sesungguhnya matinya satu kabilah adalah lebih ringan musibahnya berbanding matinya seorang yang alim.
[Hadith riwayat Abu Daud, at-Tirmidhi, Ibn Majah dan al-Baihaqi]


Sama-samalah kita sedeqahkan al-Fatihah kepada beliau. Semoga roh beliau ditempatkan di Syurga Firdaus yang tertinggi bersama para Nabi, siddiqin, syuhada’ dan sholihin dan semoga Allah memberi ganti yang baik bagi kami dan kaum muslimin. Ameen. Al-Fatihah...

Lagi mengenai Habib Ali Batu Pahat:
Selamat Jalan Tokoh rujukan para Wali Allah

Kembalinya Habib Ali Al-Aydrus

0 orang berkata-kata: