Sekitar Seminar Pembinaan Ummah

Segala puji bagi ALLAH kerana akhirnya seminar telah berlangsung dengan jayanya. Sebenarnya, ini kali pertama aku menyertai seminar sebegini rupa. Tidak rugi rasanya menghabiskan masa hampir seharian di Masjid Wilayah Persekutuan. Banyak input baru yang dapat ku kutip dari mutiara kata-mutiara kata yang keluar dari mulut para penceramah terutamanya perkara yang berkaitan dengan akidah dan Ahli Sunnah Wal Jamaah. Tapi kedengaran juga suara-suara sumbang yang menyatakan semakin pening pabila mendengar ceramah dari penceramah. Cadangan aku, kepada siapa yang mengalami perkara sedemikian, sila lah bertanyakan kepada yang pakar. Bagi pelajar CFS ni, boleh lah rujuk kepada Program Manager, Sayed Saufi atau Ustaz Muhadir untuk penjelasan lanjut. InsyaALLAH pening tu akan beransur hilang. Usahlah menyebarkan fitnah tentang seminar ini.

"Fitnah itu tidur, celakalah mereka yang mengejutkannya." (al-Hadith)

Yakinlah segala kata-kata penceramah pada hari tu, bukan sekadar tuduhan semata, tapi berdasarkan dalil dan nas yang kukuh. Noktah.

P/s:Syukran jazilan diucapkan kepada sahabat-sahabat terutamanya ex-SHAMS, Hafiz Izuddin dan Azri yang datang dari nun jauh dari utara bersama sahabat lama UTP, Syamil. Sesungguhnya tidak rugi seseorang yang jauh bermusafir untuk mendapatkan ilmu kerana kerana perkerjaan itu adalah suatu jihad. Kepada sesiapa yang berminat untuk mendapatkan rakaman seminar ni yang berharga RM6 (sekurang-kurangnya 5 keping jika dari luar CFS), sila lah hubungi 013-6280499.

SEKITAR PROGRAM
SEMINAR PEMBINAAN UMMAH
(7.FEB.09)



ANJURAN :



DENGAN KERJASAMA :


SABTU, 7 Februari 2009 bersamaan 12 صفر H 1430, bertempat di Dewan Utama Masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur telah berlangsung PROGRAM SEMINAR PEMBINAAN UMMAH.



Seminar yang telah dirasmikan oleh Yang Berbahagia Ustaz Che Mat Bin Che Deraman, Ketua Penolong Pengarah Kanan, Bahagian Pengurusan Dakwah, Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) mendapat sambutan yang amat menggalakkkan daripada pelbagai peringkat masyarakat terutamanya golongan mahasiswa/wi IPTA dan IPTS dari seluruh pelusuk tanahair. Majlis turut diserikan dan dihangatkan lagi dengan kehadiran para penceramah jemputan yang ternyata begitu komited serta bersemangat dalam penyebaran Ilmu-ilmu Islam khususnya Aqidah. Selain dari itu para penceramah turut menerangkan serta memberi pengawasan terhadap beberapa ajaran songsang yang sebahagiannya semakin membarah dalam masyarakat seperti golongan Al-Wahhabiyah dan Syiah.

Program bermula seawal jam 8:30 pagi dengan ucapan alu-aluan daripada Assoc. Prof. Dato' Dr. Syed Zahir Idid Syed Osman Idid, Dekan Pusat Asasi UIAM.

Sesi pembentangan kertas kerja pertama bermula kira-kira jam 10:00 pagi oleh penceramah sensasi Ustaz Hj. Zamihan Hj. Mat Zin Al-Ghari. Berikut adalah sinopsis ringkas kertas kerja pertama :

Penceramah :
Ustaz Hj. Zamihan Hj. Mat Zin Al-Ghari

Tajuk :
Peranan Mahasiswa Dalam Memahami Serta Membanteras Penyelewengan Agama

No Telefon :
012 2465518

Blog :
www.al-ghari.blogspot.com

Kata-kata beliau yang mencuit hati antaranya :
" Bunga Bukan Sekuntum...Beruk Bukan Seekor !!!
... " Lu Fikirlah Sendiri !!! "

Isi Penting Kertas Kerja 1 :
Mahasiswa Muslim adalah kelompok Intelektual yang mampu bertindak sebagai mekanisma kawalan : antara tuntutan agama, dasar pemerintah dan keperluan ummat.

Selaku agen perubahan ummat, mahasiswa seharusnya memainkan peranan proaktif dlm semua lapangan. Terutamanya akidah, syariah & akhlak bagi memperkasakan tamadun. Namun, dimana qualitinya?

Sesi pembentangan kertas kerja kedua pula bermula kira-kira jam 11:30. Berikut adalah sinopsis ringkas kertas kerja kedua :


Penceramah :
Ustaz Hj. Mahfuz Hj. Muhammad

Tajuk :
Kesamaran Yang Perlu Dijelaskan Dalam Memahami Agama

No Telefon :
019 2206622

Blog :
www.al-subki.blogspot.com

Kata-kata beliau yang mencuit hati antaranya :
"Aku Punya Pasal Lah !!! "


Di Antara Isi Penting Kertas Kerja 2 :
  • KESESATAN GOLONGAN WAHHABI DALAM AQIDAH
  • Beliau Secara Jelas Mengkafirkan Golongan Wahhabi dan Al-Mujassimah Al-Musyabbihah Serta Tidak Sah solat Di Belakang Mereka )
  • KESESATAN GOLONGAN WAHHABI DALAM FIQH
  • PENJELASAN TERPERINCI ISU BID'AH
Kertas kerja ke 3 pula dibenrangkan pada jam 2:15 petang oleh Al-Fadhil Ustaz Ahmad Faidzurrahim Bin Hj. Mohd. Alwi. Sinopsis kertas kerja beliau adalah seperti berikut :


Penceramah :
Ustaz Ahmad Faidzurrahim Bin Hj. Mohd. Alwi

Tajuk :
Pegangan Jitu Seorang Muslim

No Telefon :
019 9181278

Email : fa_him@hotmail.com

Kata-kata beliau yang mencuit hati antaranya :
" Konon-Kononntya !!! "

Di antara Isi Penting Kertas Kerja 3 :

1-KEPENTINGAN ILMU AGAMA
2- PENJELASAN AKIDAH DAN MEMAHAMI RUKUN IMAN
3- MANHAJ AHLI SUNNAH WAL JAMAAH
4- PEGANGAN ‘ALLAH ADA TANPA TEMPAT’
(AYAT DAN HADIS MUHKAMAT DAN MUTASYABIHAT)
5- GOLONGAN YANG MURTAD DAN BERCANGGAH DENGAN AHLI SUNNAH
6- MEMAHAMI TAWASSUL, TABARRUK, BIDA’AH, ZIARAH KUBUR MUSLIM
7- PENGKAFIRAN TERHADAP AL MUSYABBIHAH AL MUJASSIMAH

Sebelah petang pula sejurus selepas solat asar bermulalah sesi suai kenal dan tausiyyah bersama Al-Mukarram Syeikh 'Afeefuddin Al-Jailani dan Al-Habib 'Ali Zainal 'Abidin Al-Hamid.



Sesi malam pula dikhabarkan begitu meriah dan mendapat sambutan di mana ianya telah diisi dengan ceramah daripada Ustaz Muhammad Fuad Bin Kamaluddin Al-Maliki


Sekian, wassalam.

Sumber: Baca lagi

0 orang berkata-kata: