Semoga Cepat Sembuh!!!

Awas! Entry yang panjang dan membosankan.

Bunyi mesej masuk memecah keheningan ruang legar bilikku di awal pagi Jumaat (28 Mei 2009). Berita terkini berkenaan kesihatan Nabil sahabat, roomate dan classmateku yang amat baik disampaikan oleh seorang sahabat.

Slm. Minta solat hajat u nabil smga cpt smbh. Bdnnya panas n drh kluar dr tlinga.

Diikuti dengan beberapa mesej yang mengatakan Nabil menghidap demam chikungunya dan sebelah badannya tidak dapat digerakkan.

Aku terkesima. Ketika aku melawat Nabil di hospital sebulan yang lalu, keadaannya masih stabil. Boleh melawak dan bergelak ketawa. Senyuman masih sentiasa terukir di bibir meskipun badannya tidak berapa sihat.

Bagi memastikan berita yang diterima, aku bersama 4 orang sahabat ke hospital yang menempatkannya di Teluk Intan. Setibanya di depan wad kuarantin, aku lihat keluarganya masih setia menanti. Kami dibenarkan untuk melawat Nabil namun hanya 2 orang dibenarkan untuk melawat Nabil dalam satu-satu masa. Tidak dinafikan terserlah kegembiraan di wajah Nabil ketika melihat kehadiran kami. Diharapkan sahabat-sahabat yang mempunyai kelapangan masa dapat melawat Nabil di Wad 2C hospital tersebut bagi menunjukkan sokongan kepadanya di samping terus menguatkan semangatnya.

Setelah berbual dengan Nabil, barulah aku tahu keadaan sebenar. Nabil telah dimasukkan ke hospital sejak Khamis yang lalu setelah demam panas. 2 hari pertama di hospital keadaannya amat teruk sehinggakan dia sendiri tidak sedar sama ada sedang tidur atau sedang jaga. Matanya hanya dapat melihat dalam jarak 5 hingga 7 cm sahaja sebagaimana diberitahu oleh senior Gombak dan Kuantan. Sebelah kiri badannya juga tidak dapat digerakkan disebabkan ada sedikit gumpalan darah di kepala bukannya darah beku seperti yang dihebohkan dan pembedahan tidak perlu dijalankan untuk mengeluarkan darah tersebut.

Keadaan semasa Nabil setakat hari Selasa, penglihatannya semakin baik. Matanya semakin pulih tetapi mata kanan masih kabur. Namun sudah ada sedikit peningkatan kerana Nabil dah dapat melihat sejauh 6 ke 7 meter. Seluruh bahagian badan dah boleh digerakan kecuali jari kaki kiri. Demam yang diberitakan disebabkan oleh ubat homeopati yang dimakan. Ubat untuk menggalakkan penghasilan darah tersebut menyebabkan suhu badan meningkat. Setakat tulisan ini ditulis, masih tidak dapat dipastikan penyakit sebenar Nabil. Sekarang ini menantikan keadaan stabil untuk diambil air sumsum tulang. Sudah 9 pek darah dimasukkan ke dalam badannya setakat ini kerana kekurangan darah.


Ziarah kali ni melegakan hatiku sekaligus menafikan segala berita bukan-bukan yang tersebar. Syukur Alhamdulillah. Kepada sahabat-sahabat yang mendapat mesej yang menyatakan keadaan Nabil sila pastikan kesahihannya berita yang diterima sebelum menyebarkan kepada orang lain kerana aku bimbang segala penyakit bukan-bukan yang dinyatakan menjadi satu doa walhal bukan itu penyakit sebenar Nabil. Bayangkanlah betapa koyak rabak hati keluarga Nabil andai mendengar segala penyakit yang bukan-bukan tersebut. Segala berita terbaru sebaik-baiknya dapatkan daripada Nazir yang berhubungan terus dengan kakak Nabil.

Dan kalaulah tidak kerana adanya limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepada kamu di dunia dan di akhirat, tentulah kamu dikenakan azab seksa yang besar disebabkan kamu turut campur dalam berita palsu itu. Iaitu semasa kamu bertanya atau menceritakan berita dusta itu dengan lidah kamu, dan memperkatakan dengan mulut kamu akan sesuatu yang kamu tidak mempunyai pengetahuan yang sah mengenainya dan kamu pula menyangkanya perkara kecil, pada hal ia pada sisi hukum Allah adalah perkara yang besar dosanya. [an-Nur 24:14-15]

Sekarang ni,apa yang perlu dilakukan sebagai seorang sahabat? "Kerjasama" sahabat-sahabat amat diperlukan untuk terus mendoakan semoga Nabil diberi kekuatan dan ketabahan untuk menghadapi ujian kesakitan ini. Doakanlah semoga kesihatannya bertambah baik dan disembuhkan dari segala penyakit. Ameen.

5 orang berkata-kata:

naimah said...

same2 doakn dia agr cpt sembuh..
wlopn xknl,tp cdey lak dgr dia saket..

tringat kt arwah kwn kite (nadiah kamilah)

moga roh nye dicucuri rahmat dan ditempatkn dalam golangan yg solehah..

ameen..

Benyusof al-Falohi said...

ye btul..
x salah doakn biarpn x knal..

ermm..
teringat ketika 1st day form 5 ari tu..
mcm dop caye je..
tp Allah lebih sayangkan arwah..
begitulah hendaknya..
ameen..

irsyad said...

semoga saudara kita cpt sembuh

lempengterbakar said...

moga nabil cepat sembuh...amin

Benyusof al-Falohi said...

salam..sakitnya semakin teruk.. byk vital organ dh dijangkiti kuman.. maybe hari ni dipindahkan ke specialit di Ipoh.. harap shbt2 trus doakn nabil..syukran...