Lembaran Baru Kehidupan

2 tahun lalu aku baru bertatih dan merangkak berjuang di "The gate of garden knowledge and virtue". 2 tahun yang panjang. Berbekalkan CGPA yang cukup makan, aku telah mara selangkah lagi ke hadapan. Melepasi gate yang penuh dugaan dan berjaya tiba di "Garden knowledge and virtue".

Taaruf Week menjadi program pertama bagi aku sebagai pelajar baru di Indera Mahkota Campus (IMC). Program wajib sebagai prasyarat untuk mendapat ijazah. 3 hari 2 malam yang mencabar. Penat,mengantuk dengan briefing yang tidak putus-putus. Acara kemuncak Taaruf Week ialah bai'ah session. Secara rasminya aku telah menjadi salah seorang daripada keluarga besar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) setelah melafazkan bai'ah sepanjang 1 muka surat penuh di hadapan Rector UIAM. Fuh. Letih. Dengan diketuai oleh bai'ah leader, saudara Syahid aka tuan presiden, tepat jam 1750 pada 9 Julai 2009 seramai 585 orang pelajar sah menjadi pelajar di IMC. Diharapkan bai'ah yang dilafazkan bukan hanya menjadi lafaz di mulut sebaliknya menjadi panduan selama menjadi warga UIAM. Sekurang-kurangnya.

Sekadar pengenalan ringkas mengenai IMC. Kampus ini baru sahaja dibuka kira-kira 4 tahun (kot). Baru 3 bangunan kuliyyah yang siap iaitu KOM, KOPha (terbaru), KOS bagi course Medicine, Pharmacy & Sciences. Banyak lagi fasiliti masih dalam pembinaan seperti bangunan pentadbiran, masjid terapung dan kompleks sukan. 6 kuliyyah yang wujud di IMC ialah Medicine, Dentistry, Pharmacy, Allied Health Sciences (Diet, Opto, Audio, Radio), Nursing & Sciences (BioMed,BioTech,CTS). Tahun ini mencatat sejarah tersendiri kerana semua pelajar lelaki terpaksa tinggal di mahallah luar IMC iaitu di IM2, kira-kira 15 minit dari IMC. Tiada lagi bangunan 4 tingkat. Tiada lagi 4 orang roomate seperti di CFS. Yang ada hanyalah blok setingkat yang diisi oleh 12 orang. Agak sesak. Tapi syukur. Sekurang-kurangnya masih dapat tinggal di mahallah.

Minggu pertama kuliah dilalui dengan jayanya. 135 pelajar (termasuk CFSians, repeater, foreigner, direct intake) menjadi classmate baruku. Keluarga besar "brethren 13". Sepanjang minggu aku agak blur dalam kelas. Kerap kali lost. Normal. Sejak dulu lagi aku memang agak lambat adapt dengan suasana baru. Tapi aku tetap optimis. Target aku untuk faham sekurang-kurangnya 50% daripada kuliah sebagaimana dinyatakan oleh Dr Khairidzan dalam motivitional talk semalam. Paling lambat minggu ke 3.InsyaAllah.

Aku sedar. Selagi bergelar pelajar, tiada apa yang mampu aku lakukan selain berusaha, berusaha dan terus berusaha di samping doa yang berterusan dipanjatkan kepada Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Selebihnya berserah kepada yang Esa kerana Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Semoga aku terus tabah dan sabar untuk menempuh segala pancaroba sepanjang di IMC. Ameen...

P/s: Tahniah diucapkan kepada classmate, Ahmad Fikri dan Nur Izaidah yang selamat diijabkabulkan hari ni. Semoga jodoh berkekalan bukan setakat di dunia bahkan hingga ke syurga di akhirat sana. Ameen.InsyaAllah.

7 orang berkata-kata:

kerokimi said...

selamat menempuh dunia baru...

eh..
3 hari 2 malam??
best ngat..
skjap giler..

wah..
bai'ah tuk nape o??
jgn lari dari uia??
haha

blur??
bese ah tu..
ak duk tmpt same ni pn leh blur je first two weeks..bese je rasenye..
haha

hoho..
yg kawen o umur brape???
mg bile lg di??
heh

'Eid Benyusof said...

kjak2 sudey..
2 pn puahsang weh..
tdo je kije tyme briefing..
haha..

bai'ah utk jd pljr yg amalkn Islam yg syumul..
jgn lari?
mmg xleh lari dh kot..
hehe..

ye dh o..
tp tyme duk utp ari tu, ak blur sepnjg sem kot..
ish3..

klu x silap umur 21..
dua2 org sarawak..
no komen rr soalan last tu..

k u f a i z said...

feh. besh nye g kampus dh. huhuuu

Syfqa H said...

salam..
suaidi.
ingt org ag?
hehe.
slmt memulakan dgree ek.
gd luck..
doakn kjyaan kteorg jgk..
:)

'Eid Benyusof said...

kufaiz>>>
mmg best pn..
puah dh duk kt pj tu..
hehe..

piqa>>>
salam...
ye..ingat lg..
tq..
insyaAllah..
moge sume dipermudahkan..

Mohd Hazimin Harun said...

salam..

owos suedi, lepas ni payah dos nak jupe mung..jauh dari cni..huhu

kekgi ada haul ke,majlis habib, jgn lupa turun deh..

'Eid Benyusof said...

salam..
payoh rr sket..cuti laen2 ekpn..
insyaAllah rr..
kdg rase rugi rr..
cni kurg sket majlis2 ilmu..
nyesal dop g tyme duk pj dulu..