Mahasiswa Dalam Masyarakat

Mahasiswa suatu ketika dulu dipandang tinggi dalam masyarakat. Andai seorang anak kampung berjaya ke menara gading, seluruh kampung akan merasakan tempiasnya. Akan diadakan kenduri besar-besaran. Seluruh penduduk meraikannya. Penduduk kampung sebelah turut tumpang gembira.

Tapi itu dulu. 10, 20 tahun berlalu. Sekarang mahasiswa sudah dianggap biasa. Tiada bezanya dengan orang kebanyakan. Apa tidaknya mahasiswa zaman ini tidak sehebat mahasiswa dahulu. Kerap kali membuat sesuatu yang tidak sepatutnya dilakukan oleh seorang yang bergelar mahasiswa.

Soalan cepumas yang sokmo ditanya. Apakah tujuan kita masuk universiti? Memegang title mahasiswa. Adakah untuk mencapai cita-cita sejak kecil? Atau pun sekadar ingin mendapatkan sekeping ijazah? Soalan yang nampak mudah tapi memang sukar dijawab. Aku pun terkial-kial dalam mencari jawapannya.

"Sepatutnya seseorang pelajar patut meletakkan tujuan masuk universiti adalah untuk menyiapkan diri bagi menyumbang sesuatu kepada masyarakat. Pendek kata, universiti sebagai tempat persedian sebelum berdepan dengan masyarakat."

Jawapan ringkas Dr Syed kepada soalan tersebut ketika usrah baru-baru ni.

Realiti pada masa ini, masyarakat berada dalam satu suasana yang jauh dari Islam. Sebagaimana pengalaman Dr Syed sendiri yang jelas menunjukkan kehancuran sosial dalam kalangan masyarakat. Sebagai contoh kes single parent. Kalau 4 tahun lalu hanya ada satu kes sahaja yang ditemuinya dalam tempoh seminggu tetapi sekarang peningkatan yang amat ketara iaitu secara purata 1 kes sehari. Lagi menyedihkan semua kes single parent melibatkan orang Melayu. ISLAM!!!

Apakah peranan kita sebagai seorang mahasiswa? Sebagai seorang MUSLIM. Allah berfirman:

"Dan hendaklah ada dalam kalangan kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebaikan, menyuruh kepada yang ma'aruf dan mencegah dari yang munkar, merekalah orang-orang yang beruntung." (Al-Imran 3:104)

Kesempatan sebagai mahasiswa perlu digunakan sebaik mungkin. Mendapatkan ilmu yang pelbagai. Bukan sekadar belajar yang ilmu formal. Pelajar perubatan dengan ilmu perubatannya. Pelajar farmasi dengan ubatnya. Pelajar kejuruteraan dengan mesinnya. Ilmu agama dan berkaitan akhirat wajib dicari terutama ilmu fardhu ain. Ilmu yang ada bukan setakat untuk diri sendiri sahaja, sebaliknya turut perlu disampaikan kepada orang lain. Moga diri sendiri dan orang sekeliling mendapat manfaat dari ilmu tersebut.

Sama-samalah kita sebagai mahasiswa muhasabah diri. Mampukah kita turun kepada masyarakat dengan ilmu yang kita ada setakat ini. Menyumbang kepada masyarakat yang amat memerlukan kita untuk membawa mereka ke jalan yang benar. Kembali kepada ISLAM. Jika belum mampu, belum terlambat untuk kita berusaha menceduk ilmu di mana-mana sahaja. Mudah. Antara mahu atau tidak je.

~Sekadar Contengan~

0 orang berkata-kata: