Gurau Senda Berpada-pada

Gurau senda ialah satu skill yang unik. Tak mudah namun tak susah untuk menguasai skill ini. Seperti skill-skill yang lain, skill gurau senda lawak abah masih boleh dibentuk meskipun sudah menginjak dewasa dengan syarat lazimkan diri mempraktikkan skill tersebut. 

Sehari tanpa gurau senda memang mmembosankan. Gurau senda ialah cara terbaik untuk mengeratkan hubungan silaturrahim. Orang yang suka bergurau senda juga biasanya dikenali dengan watak yang mesra alam dan mudah untuk masuk dengan orang lain. Jauh bezanya dengan orang yang 24/7 serius.


Gurau senda ada batas dan hadnya. Jika melampaui batas yang telah ditetapkan oleh Islam, pasti akan ada hati orang lain menjadi atrophy. Berikut ialah batas-batas gurauan yang digariskan oleh Islam.
  • Tempat dan waktu yang sesuai
    Most of the time, kita boleh bergurau senda. Anytime, anywhere. Tapi beragak-agaklah dalam bergurau senda. Jangan sesekali bergurau senda ketika ada kematian, melawat orang sakit dan orang lain dilanda musibah. Jika berada di kubur atau pun masjid dan surau simpanlah gurauan tersebut untuk lain ketika. Hormatilah tempat-tempat tersebut. Gunakanlah kesempatan berada tempat tersebut untuk bermuhasabah diri akan dosa-dosa kita yang bertimbun-timbun.
  • Elakkan menggunakan perkataan buruk
    Seolah-olah menjadi kebiasaan bagi seorang bergurau untuk menggunakan perkataan kasar, lucah dan mencarut sebagai gurauan. Tidak kurang juga yang suka berbohong dan mengada-adakan cerita untuk berlawak.

    "Celakalah orang yang berkata-kata kemudian berbohong supaya orang lain ketawa, maka celakalah baginya, celakalah baginya."
    [Riwayat Abu Daud]
  • Elakkan memperolok-olok agama
    Jangan sesekali menjadikan hal agama seperti sunnah Rasulullah SAW sebagai gurauan. Dibimbangi gurauan akan menyebabkan syahadatain terbatal tanpa kita disedari. Naudzubillah.

    Dalam Islam ada 3 perkara yang tetap dikira hukumnya meskipun dalam keadaan bergurau.

    "Tiga perkara yang mana yang diambil hukumnya sama ada dalam keadaan bergurau atau pun serius: 1. Nikah 2. Cerai 3. Membebaskan hamba."
    [Riwayat Abu Daud, al-Tirmidzi dan Ibnu Majah]
  • Jaga perasaan orang lain
    Sesetengah orang suka bergurau senda dengan mengkeji, mencemuh, menyebut kecacatan dan memperlekeh orang lain. Gurauan sebegini berbahaya kerana menyakiti perasaan orang lain dan boleh menimbulkan pertengkaran, persengketaan dan permusuhan sesama saudara.

    "Wahai orang-orang yang beriman, janganlah satu puak itu menghina puak yang lain, kemungkinan orang yang dihina lebih baik daripada orang yang menghina."
    [Surah al-Hujurat 11]
  • Tidak menakutkan orang lain
    Haram hukumnya menyebabkan orang lain berada dalam keadaan ketakutan. Bergurau dengan mengacah pisau, mengacu machine gun dan membaling grenade dibimbangi akan mengakibatkan kecelakaan.

    "Janganlah kamu mengambil barang kepunyaan saudara selslamnya dengan niat melawak atau pun betul-betul."
    [Riwayat Ahmad]
  • Tidak ketawa berlebihan
    Gurau senda pasti akan mencetuskan gelak ketawa. Berpada-padalah dalam bergelak ketawa. Ketawa yang keterlaluan boleh menjatuhkan harga diri. 

    "Dan janganlah kamu banyak ketawa kerana banyak ketawa itu mematikan hati."[Riwayat Ahmad dan al-Tirmidzi]
Aku jenis suka bergurau. Tapi masih belum dapat menguasai skill ini sepenuhnya. Pernah beberapa kali aku tersilap langkah. Gurauanku secara tidak sengaja mengguriskan perasaan orang lain. Ampun maaf dipinta jika ada sesiapa yang terasa hati. Sungguh. Tiada niat sedikit pun untuk menyakiti hati kalian. Jangan segan silu untuk tegur aku andai aku bergurau melebihi had yang dibenarkan agama.

~Sekadar Contengan~

4 orang berkata-kata:

SyahmiFikri said...

errr.. tapi saya seorang yg serius! huhu =.='

jalan lain ke sana said...

agak2 laa weh kutuk abah kt cni

'Eid Benyusof said...

syahmi: kalu hang pun serius, maknenye xde la pelawak dlm bilik kite. :D

'Eid Benyusof said...

azlan: mane ade aku kutuk. aku sebut je tu.hehe..