Ekor Harimau Malaya

Malaysia! Tanah Tumpah Darahku! Dulu, Korea Selatan dan Arsenal mampu kita tewaskan. Kejayaan 2 kali layak ke Sukan Olimpik iaitu pada tahun 1972 dan 1980 merupakan satu sejarah gilang-gemilang skuad bola sepak negara kita. Namun, kerana gejala RASUAH pada tahun 1994, segalanya punah ranah. Bertahun-tahun pasukan negara berada dalam zaman kegelapan.

Piala Pesta Bola Merdeka 2007 menjadi piala pertama milik skuad negara setelah sekian lama menanti. Tapi turning point yang sebenar-benarnya ialah ketika berjaya menang emas bola sepak Sukan Sea 2009 di Laos. Menyuntik kembali keyakinan penyokong terhadap pasukan kebangsaan. Kejayaan menjuarai Piala AFF Suzuki 2010 menambahkan keyakinan bahawa zaman kebangkitan bola sepak Malaysia sudah kembali. Dan AKU BERTUAH dapat menyaksikan kebangkitan ini. :D

Kejayaan sesuatu pasukan memang tidak bermakna tanpa penyokong - pemain ke12 setiap pasukan. Sokongan dari penyokong memang dapat menambahkan kekuatan kepada pasukan secara psikologi. Aku bukanlah penyokong fanatik. Tapi aku salute sekelompok manusia yang bergelar ULTRAS! 

Ultras Malaya (UM) ekor Harimau Malaya. Tidak kira ke ceruk mana sekalipun, UM pasti akan mengekori Harimau Malaya. Semua perlawanan! (kecuali perlawanan SARKAS). Bagi aku mereka merupakan penyokong sejati. Tidak kira keputusan. Menang, seri atau kalah. Berdiri 90 minit perlawanan. Menyanyi dan bertepuk tangan untuk menaikkan semangat pemain. Sanggup berkorban masa, tenaga dan wang ringgit semata-mata untuk memberikan sokongan kepada pasukan kesayangan. Mereka memang TERBAIK!




Ekor Harimau Malaya

Ekor Skuad Penyu

Siapakah Ultras? Check it out! (Klik sini)

P/s: Aku suka Ultras, TAPI aku bukan Ultras. ;D

~Sekadar Contengan~

0 orang berkata-kata: