Asyik yang Mengasyikkan



Perasan atau tidak, sebenarnya sebahagian bait lirik yang terkandung dalam video tersebut adalah "modal" Ustaz Ahmad Dasuki bin Muhamad ketika program khas Bicara Tauhid, Tasawwuf dan Tariqah baru- baru ini.

Usah perhatikan keasyikan muziknya, tetapi perhatikan keasyikan liriknya!

Indah bukan rupa
Harum bukan bunga
Manis bukan gula
Panas bukannya bara

Indah, harum, manis dan panas bukannya datang dari rupa, bunga, gula dan bara. Sebaliknya, sifat-sifat tersebut hanyalah wasilah bagi rupa, bunga, gula dan bara kerana sebenar-benarnya sifat-sifat itu datang daripada Allah. Hanya Allah yang mampu menjadikan sesuatu benda berkeadaan sedemikian. Subhanallah.

Cintakan tetap cinta
Sejak aku kenali
Cintamu yang suci
Aku telah berjanji
Tak berpaling lagi

Cinta Allah amatlah suci. Barangsiapa yang mengenali dan mencintai Allah nescaya dan pasti hambanya tidak akan berpaling lagi daripada cinta Allah walaupun sesaat kerana mereka tahu dan yakin bahawa cinta Allah itu indah dan akan kekal abadi.

Satu tak terbilang
Hanyut tak terenang
Waktu tak terasa
Rindu tak terkata
Asyiknya cinta

Bukan cinta sesama makhluk yang dicari. Asyiknya bila bercinta dengan Yang Maha Pencipta. Bila mana diri sudah dilamun cinta akan Allah nescaya dunia ini tiada nilai langsung. Yang wujud di ingatan hanyalah Allah yang Satu.

P/s: Ya Allah! Kurniakanlah kesihatan yang terbaik kepada sahabat-sahabatku terutamanya kepada Azhar yang baru sahaja menjalani pembedahan dan roomateku,Nabil yang kini berada di hospital. Amin ya Robbal 'aalamin.

~Sekadar Contengan~

2 orang berkata-kata:

Mohd Hazimin Harun said...

salam,

kebanyakan lagu2 damasutra lirik2nya berunsurkan sufisme.

Muzik itu luas, terpulang pada kita untuk menilai, dan menerima apa yang baik. Kerna, segala permulaan dan kesudahan yang baik datangnya dari ALlah jua.

- jgn lupa konsert antara dunia anjuran gamis 1 Ogos ni. Penampilan hebat Soutul harokah, Ungu, Rabbani dan Meet Uncle Hussein..mantap!

'Eid Benyusof said...

salam.. betul tu.. unsur2 sufi secara jelas dalam lagu sufi..
dalam lagu sesat dalam rindu pn ade jgk..

insyaALLAH.. kalu berkesempatan.. tp venue nya?