Kembara Ukhuwwah

Hujung minggu baru-baru ni, aku berjaya laksanakan 4 misi yang bermatlamatkan satu perkara yang sama iaitu UKHUWWAH dalam tempoh 24 jam. Seolah-olah sambil menyelam minum air, menangkap ikan dan makan ikan tersebut.Fuh.

Misi pertama
Singgah sebentar di CFS, PJ. Sempat jumpa beberapa orang junior. Sedih dan terkilan pabila mendengar cerita daripada Pak Cik Pian perihal student CFS sekarang ni. Semakin jauh dari landasan Islam sebenar. Berubahlah wahai adik-adik.

Misi kedua
Bilik 4.5 Mahallah Farouq di UIA Gombak menjadi bilik tumpangan kami. Sambutan dan layanan yang diberikan oleh warga Gombak memang superb. Pukul 2 pagi menggoreng nasi untuk tetamu. Terharu dibuatnya.

Misi ketiga (Misi utama)
Pagi-pagi lagi, kami dah bertolak ke Shah Alam dan tiba 30 minit lebih awal daripada pengantin. Kira-kira pukul 11.40 pagi, teman sebilikku telah sah menamatkan zaman bujangnya. Alhamdulillah! Tahniah!

Selamat Pengantin Baru Aizat Azam & Syaheeda Azhar

Misi keempat
Dalam melaksanakan 3 misi utama, secara tidak langsung terlaksana misi keempat. Ukhuwwah antara 7 ahli kembara bertambah baik. Aku pernah terdengar dan terbaca statement, cara yang paling efektif untuk mewujudkan ukhuwwah adalah musafir bersama. Dan sekarang cara tersebut memang terbukti berkesan.

Setinggi-tinggi penghargaan aku ucapkan kepada junior di CFS kerana sudi meluangkan masa bersembang denganku. Kepada sahabat-sahabat di Gombak, terima kasih kerana sudi membenarkan kami bermalam. Terima kasih juga diucapkan kepada pemilik TAV 8411 kerana membenarkan kami menggunakan kereta untuk ke Shah Alam. Ampun turut dipinta kepada sahabat-sahabat yang tidak sempat kutemui, kujumpa.

Moral of the story
Amatlah perlu untuk meraikan hari penting dalam hidup sahabat. Sebagai contoh ulang tahun kelahiran dan walimah. Dengan asbab sedemikian, ukhuwwah yang dibina dengan sahabat bertambah mekar dan kuat. Ini bukan teori atau fantasi semata tapi realiti kerana aku sendiri mengalaminya.

Ketika di CFS, budaya menyambut birthday di kalangan sahabat sangat ditekankan sehingga sampai satu tahap tertubuhnya 1 team khas untuk menguruskan hal ehwal sambutan birthday. Hasilnya aku dapat rasakan hubunganku dengan sahabat yang terlibat semakin rapat, makin akrab. Tidak percaya? Cuba sendiri. Nescaya anda akan dapat merasai natijahnya.


~Sekadar Contengan~

3 orang berkata-kata:

nekmah said...

ade 3 cara mngeratkn ukhuwah..
1. berjalan bersama(musafir la kot)
2.makan bersama..
3.tidur bersama..

kan3?? sbb bila da buat sume tu mmg kite mkin knal la org tu..mse brjalan tu kite leh tgk dye cmne..byk ckp ke..time mkn pon leh smbg2..citer psal dri msing2..tido ni xtau la plok cmne..tp ade la kot yg bleh kite tau..kuat berdgkur ke x..heeee;))

tahniah to aizat!! wah!! da kawenn...sued bile plok?? lalala~

'Eid Benyusof said...

btui2..
tp yg berkesan, musafir bersama rsenye..
2,3 kali dh bt..
Alhamdulillah ukhuwwah mkn mantap..

time mkn nk sembang?
cam plek je..

klu tdo pn blh jgk la..
tdo sekatil n sebantal..
kamceng rr g2..

hoho..
tunggu je laa saat dan ketikanya..
hehe~

Anonymous said...

team sambut birthday. haha. rasanya memang dah jadi tradisi kot.