Reaching For The Needy Cambodia '09

Alhamdulillah. Mission accomplished. Hampir genap setahun menanti, akhirnya program Reaching For The Needy Cambodia ’09 dapat diteruskan dan berjaya disudahkan dengan gemilangnya. Semakin lama penantian, semakin nikmat kesudahan sesuatu perkara. Setuju ke dengan hipotesis ni? :D

Imbas kembali

Setahun yang lalu, dua berita yang mengejutkan menimpa berturut-turut. Berita pertama berkenaan penangguhan misi ke Kemboja disebabkan oleh pandemik H1N1 sehari sebelumn tarikh penerbangan dan berita kedua yang lebih memilukan iaitu kehilangan sahabat yang aku cintai dunia akhirat, Allahyarham Nabil bin Marwan (klik sini). Misi ke Kemboja digantikan dengan “induction” di Pulau Sibu, Johor. [bukan Sibu, Sarawak].


April 2010

Sejurus berakhirnya final exam blok 3, aku terus berangkat ke CFS. Keesokan harinya, dengan penerbangan Air Asia AK280 seramai 23 orang (12 brothers dan 11 sisters) bersama Bro Taiffu, Ustaz Hassan, Miss Tini dan Kak Noni berangkat ke Siem Reap. Setibanya di sana, kami dibawa ke Madrasah Kg Darul Ulum, Poi Pet oleh Mufti Siem Reap, Ustaz Musa.Masalah utama yang terpaksa dilalui oleh para committee ialah perbezaan bahasa dan budaya. Bahasa cham dan khmer versus Bahasa Melayu. Bagai ayam dan itik bersembang. Bahasa cham biasanya digunakan oleh umat Islam Kemboja dan bahasa tersebut ada sedikit persamaan dengan bahasa Melayu. Tulisan yang digunakan untuk bahasa cham ialah tulisan jawi. Budaya turut berbeza meskipun sesama Islam. Sebagai contoh perempuan tidak dibenarkan sama sekali untuk masuk ke dalam masjid. Jadi, agak susah untuk mengadakan acara yang memerlukan lelaki dan perempuan berkumpul di satu tempat.

Kehidupan di sana serba kekurangan. Tempat tinggal mereka hanyalah di dalam pondok berdindingkan getah beratapkan zink. Aku turut cuba untuk tidur di dalam pondok. Namun, hanya semalaman aku mampu bertahan. Hanya Allah yang tahu betapa panasnya di dalam pondok. Tika fajar, baru kusedar pakaianku basah berjeruk (baca: lencun). Andai bukan kerana terlalu penat, mustahil aku mampu tidur walau satu jam dalam pondok itu. Sumber airnya pula adalah daripada bawah tanah. Maka penduduk perlu mengepam air untuk mendapatkan air.

Satu perkara yang amat menarik perhatianku. Tiada seorang pun di kalangan penduduk yang memakai spectacles. Berbeza dengan committees yang majoritinya bermata empat (13 daripada 23 committees). Selain itu, stamina dan kekuatan penduduk di sana amat tinggi. Dalam friendly match antara Malaysia (committees brothers dah jadi pemain kebangsaan.haha...) dan Kemboja, mereka tidak henti berlari sepanjang lebih sejam perlawanan. Perlawanan berkesudahan Malaysia berjaya menjaringkan 2 gol. Penduduk juga amat menghormati tetamu dan tetamu dilayan seperti raja. Warga madrasah pula suka membantu orang lain walau tanpa dipinta. Pantang mereka melihat orang lain mengangkat barang yang berat, pasti akan dihulurkan bantuan.

Seminggu di Kemboja banyak mengajar diriku. Baru kutahu masih ramai saudara seIslam yang kurang bernasib baik di mana-mana pun baik di dalam negara ataupun luar negara. Aku menyeru kepada para sahabat, andai berkemampuan, bantulah saudara kita yang lain. Banyakkanlah menderma dan bersedeqah kerana itulah saham kita di akhirat kelak. Sesungguhnya Rasulullah SAW pernah bersabda bahawa hanya 3 perkara yang memberi manfaat kepada diri kita setelah meninggal dunia kelak iaitu sedeqah jariah, ilmu yang bermanfaat dan doa anak yang soleh,.

Pengalaman berada di Kemboja ini akan terus kekal dalam ingatanku. Tahniah dan syabas diucapan kepada para committee dan advisor dengan kejayaan program ni. Tak lupa juga, ucapan penghargaan ditujukan kepada warga Madrasah Kg Darul Ulum terutamanya Ustaz Afi kerana sudi menerima kedatangan dan memberi kerjasama kepada para committee. Segala jasa baik kalian hanya ALLAH yang mampu membalasnya.


Brothers: Saufi, Luqman, Syakir, Hafiz, Fadhil, Fakhri, Bad, Shafiq, Majdi, Amar, Rahman
Sisters: Khadijah,Salwa,Solehah, Husni, Naimah, Farahin, Asma’, Aqilah, Farihah, Afiqah, Masturah

P/s: Wahai committees sekalian, ke manakah destinasi kita yang seterusnya? Adakah Chiang Mai? [bak kata Saufi..]

5 orang berkata-kata:

Fakhri Bey said...

Salam, nice journal. ana dah ada program baru. alhamdulillah.
"exploring riau" insyaAllah sekitar 19 atau 20 november tahun ni.
6 hari. La tansana min du3aikum

Keep up the good work, all the best=3
Yours truly,
Fakhri.

lukpi said...

huu g kemboja diam2 je
best ah

'Eid Benyusof said...

fakhri: salam.. wah2.. bestnye.. ana ade plan jgk nk join kwn2 p medan.. bln 6 ni.. tp setkt ni x confirm lg jd ke x..

lukpi: aiyak.. bkn ke rama dh ke tau? b4 ak g, ak wak status kt fb dh kn..

lukpi said...

tade fb der

'Eid Benyusof said...

sori der.. x ingt, der deactivate fb op.. xdop wadah dh hk plg sng nk share ngn saim2.. lg pn, ari tu aku kalut sket.. abih xm, trus g kl..