Beringat-ingat Dahulu

Alhamdulillah. Akhirnya, biasiswa JPA dinanti-nantikan tanpa segan silu  telah memenuhi akaun Bank Islam pelajar-pelajar UIAM (untuk kos kritikal sahaja) pada pagi 31 Disember 2010. Semua berasa syukur dan lega kerana secara rasminya penderitaan sementara mereka telah berakhir.

Imbas kembali
Year 2 Block 3 telah sebulan berlalu. Sedar tak sedar, minitest akan kami tempuhi.Isnin ni (3 Januari 2011). Di kalangan pelajar, semua tertanya-tanya bila JPA akan masuk. Pantang ada rumour JPA dah masuk, pasti ada yang tercegat di ATM. Terdesak!

Bagi yang masih ada baki dari scholar lepas, masih boleh tersenyum riang. Mampu berbelanja seperti biasa. Bagi akaun yang dah zero, memang merana. Terpaksa mengikat perut. Tidak kurang juga yang terpaksa mengharapkan belas ehsan mak ayah di kampung. Menyesal! 
----------------
Kepada sahabat-sahabat, jadikan persitiwa baru-baru ni sebagai pengajaran. Beringat-ingat la yer. Jangan biarkan pisang berbuah 2,3 atau 4 kali.

Kali ni aku nak share beberapa tips untuk mengelakkan kita semua merana di hujung semester.
  • Hari pertama dapat scholar, cepat-cepat pergi ke ATM. Withdraw at least RM 1000 - 1500. dan letakkan dalam bank lain. Pastikan letak dalam bank yang kita tiada kad ATM. Duit ini boleh digunakan apabila terdesak di hujung semester.
  • Bagi mereka yang tiada bank lain, boleh lah minta bantuan  kepada sahabat (yang benar-benar dipercayai sahaja). Withdraw duit and then minta sahabat tersebut tolong simpankan di dalam banknya. 
  • Sediakan penyata pendapatan dan perbelanjaan jika anda seorang yang suka berbelanja. Pastikan anda membuat catatan pada penyata sekali sehari bukannya sekali seminggu.
    Credit to iMind Training Centre
  •  Hadkan perbelanjaan anda untuk setiap bulan. Bagi pelajar yang tidak mempunyai kenderaan, RM400 bukan sahaja mencukupi bahkan lebih.
  • Jangan sesekali berhutang semata-mata untuk memenuhi kehendak.
Aku telah cuba sebahagian daripada cara-cara di atas. So far, so good. Terbukti membuahkan hasil. Sekurang-kurangnya tidak kebulur meskipun scholar lambat masuk. =D

~Sekadar Contengan~

3 orang berkata-kata:

Unknown said...

haha bek sueid!ni da bole ganti afiq ni sebagai org yg brtgjwb jaga budget kelas.dorg xd duit sal save ntk kawen la suied.kt da tya..haha

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
'Eid Benyusof said...

hoho..

lar..ape kesnye..sanggup kebulur utk kawen..mmg effort yg tinggi..