Duhai Sahabat!

Y2B4 End block exam baru sahaja melabuhkan tirainya. Perancangan asalnya aku ingin stay di kampus sehingga  berakhir exam seterusnya. Tapi perancangan Allah lebih baik. Sedikit kecederaan ketika bermain futsal kubra menuntut aku pulang ke kampung untuk mengurut. (sebab ke alasan ni?).

Sehari di rumah tanpa membuat apa-apa hampir membuat aku gila. Satu-satunya penawar  yang ada ialah buku-buku tersusun elok di atas rak di ruang tamu. Aku memilih novel yang nipis kerana target aku untuk khatamkan dalam tempoh 24 jam. Novel Terasing karya Hilal Asyraf menjadi pilihan.

-------------------------------------------------------------------------------------------
"Bagaimana agaknya kalau ada di antara kawan kita terjebak dalam hal-hal pengingkaran kepada Allah? Senang cerita, dia jadi jahatlah. Apakah kita patut tinggalkan mereka?

Aku menggeleng. "Tidak. Kita TIDAK patut meninggalkan mereka."
 

"Biar saya ceritakan satu kisah." Aku membuka cerita.

Kisah berkenaan seorang ulama tersohor, yang mempunyai seorang sahabat karib. Satu hari, dia dan sahabat karibnya berpisah. Ulama itu terus menjadi terkenal kerana ketinggian ilmunya dan kesolehan dirinya. Dia telah terputus berita berkenaan sahabatnya. Hinggalah satu hari, seorang lelaki tiba kepada ulama itu dan bertanya.

"Sheikh, apakah kau kenal fulan yang bernama fulan bin fulan?"

"Ya, dia sahabat karib aku."

"Aku dengar dia sekarang sudah rosak, tersungkur di lembah maksiat, melakukan kemungkaran kepada Allah."

"Oh?" Dan ulama itu tanpa membazir masa, terus pulang ke rumah dan mempersiapkan bekalan perjalanan. Lelaki tadi pelik, apabila melihat ulama itu keluar semula dari rumah dengan keadaan seperti hendak bermusafir.

"Sheikh, kau hendak ke mana?"

Ulama itu menjawab. "Berjumpa sahabatku."

"Buat apa? Kau masih menganggap dia sebagai sahabat? Dia sudah ingkar kepada Allah wahai Sheikh."

"Maka sebab itulah aku pergi kepadanya. Aku hendak menyelamatkannya."

"Kenapa?" 

"Sebab aku adalah sahabat dia."

Begitulah kisah persahabatan yang sebenar. Kalau benar sahabat, maka kita akan membawa sahabat pulang kepada Allah, kita akan menegurnya jika dia terlupa. Sebab, kita bersahabat untuk mendapatkan keredhaan Allah.

[petikan dari novel Terasing]
-------------------------------------------------------------------
Novel ni membawa tema percintaan, kekeluargaan, anak-anak dan persahabatan. Tapi aku lebih terkesan dengan kisah persahabatan. Keutuhan ukhuwwah dua orang sahabat sungguh hebat. Peranan sahabat yang sebenar-benarnya bukan sekadar untuk bergelak ketawa ataupun bertepuk bertampar. Sebenarnya lebih daripada itu.

Carilah sahabat yang soleh kerana dengan asbab kesolehannya, kita akan turut terpimpin untuk menjadi soleh. Apabila berdampingan dengan sahabat yang soleh, jagalah ia dan sayangilah ia. Pelihara hubungan persahabatan agar tidak terputus di tengah jalan.

Sahabat yang baik akan menegur kesilapan sahabatnya. Mustahil sahabat yang baik akan membiarkan sahabatnya lalai dan hanyut dengan godaan dunia. Sahabat yang baik juga menerima teguran dengan hati terbuka tanpa sebarang syak wasangka. Amalan tegur-menegur, nasihat-menasihati mampu melahirkan dua orang sahabat yang sentiasa ingat akan Allah dan mencari keredhaanNya.
Duhai sahabat,

"Pertama, ingati aku dalam setiap doamu."

"Kedua, kalau aku jatuh, hulurkanlah tanganmu kepadaku. Bila aku bengkok, kau luruskanlah aku."

"Ketiga, jangan kau asingkan diriku daripada kehidupanmu."

~Sekadar Contengan~

4 orang berkata-kata:

Unknown said...

buku nie memang best :))
dah baca>>hehe

::[putihpurple]:: said...

mcm best!! blk ekgi nk bli buku byk2 r..hoho

'Eid Benyusof said...

liyana: bagus2.. mmg terbukti best.. byk benda baik blh amek dr citer ni..:D

'Eid Benyusof said...

naimah: bkn mcm best.. mmg best pun.. niat nk beli tu bagus dh.. kene tamboh sekali niat utk bace sume.. kalu beli tapi dop bace, dop imbuh rr.. :D