Aku Cinta Padamu

Bulan Rabiul Awal yang mulia hampir melabuhkan tirainya. Bulan yang mana lahirnya seorang insan agung sebagai pesuruh Allah di muka bumi Allah ini. Kita sebagai ummat Rasulullah SAW patut sentiasa melahirkan perasaan kasih dan sayang kepada Rasulullah SAW pada setiap saat dan setiap detik. Telah termaktub dalam sejarah bahawa ketika saat kewafatan Rasulullah SAW, lidah baginda masih basah menyebut "ummati, ummati". Lihatlah. Betapa kasihnya Rasulullah SAW terhadap kita. Tika saat sakaratul maut pun masih ingat akan ummatnya. Kita pula bagaimana? Adakah kita mengasihi Rasulullah SAW sebagaimana baginda mengasihi kita? Adakah kita sentiasa berselawat dan mengucapkan salam ke atas baginda? Tepuk dada tanyalah iman masing-masing.

Pada 28-29 Rabiul Awal 1430H bersamaan 25-26 Mac 2009 aku berkesempatan menyertai Majlis Silaturrahim Pondok SeMalaysia & Sambutan Maulidurrasul 1430H bertempat di Madrasah Darul Muhajirin Bukit Jong, Kuala Terengganu. Aku berasa cukup bertuah dan bersyukur kerana daripada berjuta-juta umat Islam di Malaysia, aku antara hamba yang terpilih oleh Allah untuk berkumpul di suatu majlis yang bertujuan untuk menyatakan mahabbah dan kecintaan kita sebagai umat Nabi Muhammad SAW. Majlis kali ni turut disertai para ulama' yang menyampaikan pengajian, tazkirah dan tausiyyah seperti Ustaz Ahmad Fahmi Zam-Zam, al-Habib Syed Ahmad al-Hadi (Maghribi) dan Ustaz Tengku Muhd Fauzi (Singapura). Pelbagai qasidah memuji Rasulullah turut dialunkan oleh pelajar-pelajar dari madrasah seluruh negeri Terengganu untuk menyemarakkan lagi kecintaan terhadap Rasulullah SAW.

Tausiyyah penutup bertajuk "Katakan Kecintaanku Hanya Pada Rasulullah" telah disampaikan oleh Ustaz Tengku Mohd Fauzi Tengku Mahis Jumaat amat terkesan di hati.


إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيماً

"Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat untuk Nabi. Wahai orang-orang yang beriman! Berselawatlah kamu ke atas Nabi dan ucapkanlah salam dengan penuh penghormatan kepadanya."
(Surah al-Ahzab 33:56)

Allah telah memerintahkan seluruh umat Islam untuk berselawat dan mengucapkan salam ke atas junjungan mulia Rasulullah SAW. Bila mana sahabat bertanya kepada Rasulullah, bagaimana cara untuk berselawat kepada baginda. Rasulullah SAW mengajarkan cara berselawat sebagaimana yang biasa kita baca di dalam solat ketika tahiyyat. Lafaz selawat yang diajar oleh baginda, meminta ALLAH SWT berselawat ke atas Rasulullah SAW. Lihatlah betapa agungnya Rasulullah SAW sehingga kita tidak mampu untuk berselawat ke atas baginda sebaliknya memohon ALLAH berselawat kerana hanya ALLAH yang mampu berselawat ke atas insan semulia baginda.

“Tidak sempurna iman seseorang daripada kalangan kamu sehingga adalah aku terlebih dikasihinya daripada dirinya, hartanya, anaknya dan sekalian manusia.” (al-Hadith).


3 orang berkata-kata:

Mohd Hazimin Harun said...

MasyaALlah..MasyaALlah...MasyaAllah!!


Rindu aku pada majlis ni...

semoga sued beroleh barakah dan rahmat berdampingan dan berjilsah bersama para ulama' soleehin al-'amiliin...

ameen

. said...

ruginya x dapat pergi.. Ed pun gi xkabo doh...

'Eid Benyusof said...

hazimin: isyaAllah..Amiin..

abe mat: lor.. nk oyak ganonye.. demo tu ado klate tyme tu..