Pilihlah dengan Bijak

Hidup ni menuntut kita sentiasa memilih dan membuat keputusan. Keputusan yang perlu diputuskan adalah dari sekecil-kecil hal seperti "Perlukah aku bermain PES petang ini?" hinggalah kepada sebesar-besar perkara sebagai contoh "Sanggup ke aku berjihad bersama-sama saudara kita di bumi berdarah Palestina?".

Bila mana kita berada dalam dilema untuk memilih, jalan yang terbaik adalah meminta bantuan daripada Allah dengan menunaikan SOLAT ISTIKHARAH. Kita perlu beristikharah kerana kita tahu bahawa ilmu Allah amatlah luas jika dibandingkan dengan ilmu kita yang hanyalah diumpamakan seperti setitis air di lautan yang luas.

Katakanlah: Sekiranya lautan menjadi tinta untuk kalimat-kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan itu sebelum habis kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu.”

Allah juga lebih mengetahui apa yang terbaik bagi diri kita kerana ALLAH, pencipta kita mengetahui selok belok diri kita secara terperinci. Pencipta sesuatu sebagai adalah pakar kepada apa yang diciptanya. Sebagai contoh jurutera kereta. Kelebihan dan kekurangan sesebuah kereta pasti diketahui jurutera yang menciptakan kereta tersebut. Begitu juga pencipta kita, ALLAH mengetahui segala kelebihan dan kekurangan pada diri kita.

Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (Surah al-Baqarah 2:216).

Setelah beristiharah kita akan bermimpi sesuatu yang berkaitan dengan perkara yang perlu kita pilih. Jika tidak bermimpi, Allah akan membuka jalan dengan memudahkan kita mencapai pilihan yang terbaik bagi diri kita. Sekiranya tiada tanda sedemikian yang berlaku, nescaya ikutlah gerak hati. InsyaALLAH itulah pilihan terbaik yang Allah kurniakan kepada kita.

Baru sebentar tadi aku membuat keputusan tentang sesuatu perkara. Ini adalah keputusan besar yang kedua yang pernah aku buat dalam hidup setelah keputusan untuk mengangkat kaki dari bumi Tronoh 2 tahun yang lalu. Keputusan kali ini adalah penentu masa depan aku. Aku berdoa dan bertawakkal kepada Allah semoga keputusan ku ini adalah yang terbaik bagi diri aku yang dhaif ini. InsyaALLAH. Amin...

P/s: Kepada penduduk di 3 kawasan panas, Parlimen Bukit Gantang (Perak), DUN Bukit Selambau (Kedah) dan DUN Batang Air (Sarawak), berilah sokongan kalian kepada calon berjiwa rakyat yang rela berkorban diri demi kesejahteraan rakyat bukan yang rela mengorbankan rakyat untuk kepentingan diri mereka sendiri.

3 orang berkata-kata:

shinichi said...

haha smgt je kat bwh tu ada ps utk pengundi2 3 kwsn panas=P

Anonymous said...

Apa k[tsn yg tlh ko buat di?

Benyusof al-Palohi said...

shinichi: hehe.. saje nk peringat org2 kwsn tu..[biar org2 kwsn tu dop buke pn blog ni.hehe]

anonymous: same rr dgn pic org kt bwh tu..