Kembali ke UTP

Tanggal 11 Mac 2009, bermulalah cuti semester ku secara rasmi. Meskipun final exam dah berakhir pada 28 Februari 2009 yang lalu, beberapa kerja yang menuntut pengorbananku menagguhkan cutiku. Aktiviti pertama aku sempena cuti panjang adalah melawat Universiti Teknologi Petronas (UTP), universiti pertamaku. Kunjungan kali ni adalah kali keempat aku ke sana setelah kali pertama aku menjejakkan kaki di UTP ketika menghantar kakakku menghadiri Educamp, seterusnya ketika berada tingkatan 4 ketika mengikuti lawatan kelas 4a3 dan kunjungan terakhir selama beberapa bulan ketika aku menjadi UTPian.

Kira-kira pukul 8.30 malam, aku tiba di UTP setelah kira-kira 2 tahun meninggalkan UTP secara rasmi. Kemasukanku ke UTP secara illegal dipermudahkan oleh ALLAH. Setibanya di sana, aku bergegas ke Multi Purpose Hall (MPH) untuk merasai sendiri kemeriahan Malam Inspirasi Seni (MIS) sempena Heart 4 Islam (H4I). 6 group nasyid membuat persembahan pada malam tu. Persembahan yang aku ternanti-nantikan adalah group Gen20 yang kesemua ahli kumpulannya aku kenali kerana semuanya adalah pelajar batch January intake 2007.

Malam kedua aku di UTP diisi dengan meluangkan masa mengikuti forum yang bertajuk "Umum Tahu Tapi Kebenaran Tak Terungkap" yang berkaitan halal haram di undercroft. Wakil dari HPA, Jabatan Agama Islam Perak (JAIP) dan Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) dijemput menjadi panelis sambil Imam Masjid An-Nur, Ustaz Rahmat sebagai moderator. Wakil HPA menegaskan bahawa seluruh umat Islam perlu support sepenuhnya segala usaha untuk memajukan industri halal di negara kita. Kesatuan umat Islam mampu menyebabkan impak yang besar dalam mewujudkan industri makanan halal di negara kita. Wakil JAIP pula mendedahkan bahawa penguatkuasa agama tidak mempunyai kuasa untuk bertindak apabila mendapat laporan daripada orang awam sekiranya tidak mendapat kelulusan dari Kementerian Dalam Negeri. Menurut wakil CAP, protein dari rambut digunakan dalam proses menghasilkan pizza. Beliau juga menyeru umat Islam agar tidak makan makanan yang diragui penyediaannya seperti pizza, sosej dan sebagainya.

Hari terakhir aku di UTP terisi dengan menyertai futsal tournament. Aku menjadi bidan terjun bagi team Awok Chemi. Team Awok Chemi di bentuk dari formula 7+1 bermaksud 7 UTPians dan 1 ex-UTPian. Setelah berpenat lelah selama 4 jam bermula dari pukul 10 pagi, akhirnya Awok Chemi mendapat tempat ke 4. Di peringkat kumpulan, Awok Chemi menang 1 dan tewas 2 perlawanan. Di suku akhir, kami membelasah team The Pundits 3-0. Namun, kami tewas perlawanan separuh akhir kepada Avatar dengan keputusan 3-0. Penentuan tempat ketiga dan keempat, sekali lagi kami tewas tipis dengan keputusan 1-0 kepada Arab Home Land. Tournament ni memakbulkan doaku untuk bermain di samping sahabat-sahabat lama sebagaimana 2 tahun yang lalu.

Team Awok Chemi : Hafiz Micro, Mayak, Dharveen, Amin, Jahar, Pok Jak & Aik. (Snapped by Nijel)


Tidak dapat dinafikan kunjunganku ke UTP kali ni mengubat rindu di hatiku. Hampir 80% sahabat yang aku kenal sewaktu menjadi UTPian dulu sempat aku temui. Segala Puji Bagi ALLAH kerana aku masih ingat akan wajah dan nama kebanyakan sahabat dan rata-rata daripada mereka masih mengingatiku. Semoga ukhuwwah yang terbina akan terus kekal hingga ke syurga.InsyaALLAH.

"Maksudku dgn ukhuwwah adalah:-
HATI-HATI n RUH-RUH terikat dgn ikatan akidah.Ikatan akidah adalah ikatan yg palig kukuh n mahal.Persaudaraan sebenar adalah persaudaraan IMAN n perpecahan itu membawa kpd KEKUFURAN.Kekuatan yg pertama bg kita adalah kekuatan kesatuan. Tiada kesatuan tanpa KASIH SAYANG. Kasih sayang yg paling rendah adalah BERLAPANG DADA n yg paling tinggi adalah martabat ITHAR (melebihkan saudaranya dr dirinya sendiri)"
(Imam Hassan al-Banna)

Ps: Setinggi penghargaan aku ucapkan kepada pasangan roomate, Amin dan Jahar kerana sudi menjemput aku di Medan Gopeng dan membenarkan aku bermastautin di bilik kalian selama 3 hari 3 malam. Segala jasa kalian amat kuhargai. Semoga kalian berdua sentiasa mendapat keredhaan dan rahmat ALLAH.

6 orang berkata-kata:

shinichi said...

salam
waaa sued ada blog lenim!!
hehe

irsyad said...

sued makan gu...nebong aku suh amik kat medang gopeng.
demn it

kerokimi said...

weh..

patut la hncur kasut aku..
wat lawan futsal rupenye..
aku pakai 5 6 kali dh..
tp ok je..
blh ke mg hancur lalu..
giler nguh maen..

Benyusof al-Palohi said...

shinichi: salam..hehe..blog kedua ni..

irsyad: sori syad.. ak nk gura je ari 2..

kerokimi: owh.. sori2.. dop dang nk kabo ari 2.. tp gane2 pn, mekasih byk rr wi pnjm..(ketat weh kasut tu.. sakit kaki laa..)

irsyad said...

uishhh...sib baek mood aku baek ari 2..klu x lame dh aku nyumpah..haha

Benyusof al-Falohi said...

aku tau mu baik sgt2 syad.. sbb tu rr aku wak g2..hehe..