Ref "Tanjung Rambutan"

Ape kes? Malaysia main bola ke main gusti? Jahat sangat ke player Malaysia main? Begitulah reaksi aku bila diberitau Malaysia dapat 3 kad merah dalam match lawan China. Tapi aku tetap tidak percaya player Malaysia sejahat tu. Actually, aku tak sempat tengok live match tu sebab otw balik ke Kuantan selepas join Kontijen Medic IIUM yang bertanding di InterVasiti Games UKM, Bangi.

Sampai je kat bilik, terus aku cari video kat internet. Dan jumpe la 2 video ni. Credit to sokernet.


Ref psycho. Psychiatrist must help him.
Terkejut. Selama aku hidup 21 tahun, tak pernah aku tengok ref seteruk ni. Ref yang terlalu pemurah di bulan Zulhijjah sehinggakan sanggup bagi 3 kad merah dan 5 kad kuning kepada player Malaysia tapi takde kad langsung untuk player China. Kad dalam match tu eksklusif untuk player Malaysia sahaja. Almaklumla China sebagai tuan rumah Asian Games kali ni. Salah satu cara diorang meraikan tetamu ialah dengan menyuruh ref meng"hadiah"kan sebanyak-banyaknye kad kepada player kita.

Aku tak faham, kenapa ref seteruk ni boleh mengadili match antarabangsa. Pantang sentuh sikit terus bagi kad sama ada kuning/merah. Kalau taknak bagi sentuh, baikla suruh diorang main congkak atau chess. Confirm takkan ade body contact!

Biarpun ref berat sebelah. Tapi Malaysia bernasib baik untuk tetap layak ke 2nd round. Skuad negara menjadi salah satu daripada empat pasukan tempat ketiga terbaik daripada enam kumpulan.

Kepada peminat setia skuad negara, jangan lupa temu janji kita di depan kaca tv masing-masing kul 4 petang esok.

Malaysia vs Iran

Skuad Malaysia bukan lagi tempang sebaliknya sudah kudung kakinya dalam match esok. Bertemu dengan Iran yang menang kesemua 3 perlawanan awal, agak mustahil rasanya skuad negara untuk mencipta kejutan. Dengan pilihan player yang terhad setelah 3 orang kad merah dan 2 orang cedera, tidak banyak yang dapat K. Rajagobal dapat lakukan untuk mengatur strategi. Tapi aku tetap harapkan skuad Malaysia sekurang-kurangnya dapat tunjukkan semangat melawan dalam match esok meskipun dibarisi hampir seluruhannya player muda. Ape pun, gud luck Malaysia. Malaysia Boleh!

~Sekadar Contengan~

2 orang berkata-kata:

Anonymous said...

join ke sukan intervarsiti kat ukm bru nie?

'Eid Benyusof said...

join2.. tp bkn jd atlit pn..
jd penyokong kehormat je..hehe..