All the Best, 13th Legacy!

Alhamdulillah. Rekod baru tercipta. Buat pertama kalinya dalam tempoh 2 tahun, kesemua ahli 13th Legacy PASS dalam end block exam. Lebih manis lagi, kesemuanya eligible to take First Professional Examination exam kelayakan sebelum masuk ke clinical phase, yang dijadualkan pada minggu depan (16-18 Mei 2011). Tahniah sahabat-sahabat.

Perhatikan sekeliling kita. Apabila musim exam menjelma, semakin ramai yang menjadi semakin rajin untuk study. Jika sebelum ni 24 jam diisi dengan tidur, makan dan futsal, sekarang semua nikmat dunia tu sanggup dilupakan. Ini semua gara-gara study untuk exam. Bagus! Berhijrah ke arah kebaikan. 

Tetapi, AWAS! Jangan sesekali kerana study, hubungan kita dengan Allah terjejas. Dengan alasan nak study, solat dilengah-lengahkan, al-Quran ditinggalkan. Tidak kurang juga yang tidur pukul 3,4 pagi untuk study, dan akhirnya terlepas solat Subuh. Adakah dengan hanya berusaha membolehkan kita berjaya dengan cemerlang?

Sudah semestinya TIDAK! Ingatlah sahabat, study tu hanyalah salah satu usaha daripada kita. Usaha semata-mata tidak akan mampu untuk membuahkan hasil. Segala hasil adalah di bawah ketentuan Allah SWT. Sama-sama kita berusaha untuk mendekatkan diri kita kepada Allah. Banyakkan berdoa tetapi bukan untuk diri kita semata-mata bahkan untuk seluruh ahli batch 13th Legacy. Pohonlah kepada Allah kerana Allah Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. 

Daripada Abu Darda' RA, Rasulullah SAW bersabda, maksudnya:

"Doa seorang muslim kepada saudara muslimnya secara ghaib (tanpa pengetahuan saudaranya) adalah mustajab, di sisi kepalanya malaikat yang diutus Allah setiap kali dia mendoakan saudara muslimnya dengan doa yang baik, dan berkatalah malaikat itu, Amin! Engkau juga beroleh manfaat yang sama." 
(Riwayat Muslim)

Kupohon kemaafan daripada seluruh warga 13th Legacy (terutamanya PBL Group 6 dan Welfare Bureau) kalau ada ada menyakitkan hati secara langsung ataupun tidak langsung, terlebih gurau dan loyar buruk, terkutuk, terkata, terkeji dan segala jenis 'ter' yang bersifat mazmumah. MAAFKAN AKU! Sama-sama kita saling bermaafan untuk mengelakkan dosa-dosa kita yang bertimbun menjadi hijab (dinding/halangan) kepada kita ketika menjawab soalan kelak.

Doakan kami!
Kepada pembaca entri ni sama ada secara sengaja ataupun tak sengaja, doakanlah semoga  kami, 133 orang ahli MBBS 13th Legacy dikurniakan kesihatan terbaik dan kemudahan untuk menjawab semua soalan.  Semoga seluruh batch dikurniakan kejayaan yang cemerlang, gemilang dan terbilang. Ameen...

~Sekadar Contengan~

2 orang berkata-kata:

The Medical Duo said...

http://synergistichatidoktormuda.blogspot.com/

salam ziarah..semoga berjaya dlm exam. Rabbuna yusahhil

'Eid Benyusof said...

tq.. alhamdulillah.. semuanya berjalan lancar..