Semoga Bahagia di Sana (NABIL)

NABIL. Satu nama yang tidak asing lagi dalam diriku dan sahabat-sahabat di CFS. Seorang abang yang memahami, seorang roomate yang rajin, seorang sahabat yang sejati, seorang classmate yang ceria. 2 tahun mengenali Nabil mencoretkan pelbagai kenangan indah dalam hidupku.

Tahun kedua di CFS, aku berpindah ke bilik baru menjadikan aku roomate kepada Nabil. Setahun bersama, aku mengenali Nabil lebih daripada seorang sahabat. Nabil seoalah-seolah telah menjadi abang kandungku. Banyak perkara dilakukan bersama. Tidur sekatil dan sebantal dikala tengah hari. Kadang-kadang terlajak hingga termiss kuliah. Menyambut hari jadi sahabat-sahabat dengan pelbagai cara yang kreatif. Study last minute bersama ketika musim peperiksaan akhir. Makan malam dan berbuka puasa di E Cafe. Menu 2 pinggan nasi putih dan telur dadar dan berkongsi semangkuk tom yam ayam dan segelas besar air buah. Romantik!

Aku sempat menziarahi Nabil 2 hari sebelum Nabil kembali ke Rahmatullah. Keadaan Nabil tika itu membuatkan hatiku cukup sayu. Nabil terpaksa bernafas dengan menggunakan alat bantuan pernafasan. Tangan kanannya terdapat empat jarum. Kulihat dada Nabil berombak kencang menunjukkan betapa sukarnya Nabil untuk bernafas. Sebenarnya, Nabil tidak diberitahu keadaan sebenar kesihatannya. Yang diketahuinya adalah dia menghidap Aplastic anaemia iaitu kegagalan penghasilan sel darah yang menyebabkan pengurangan bilangan sel darah merah, sel darah putih dan platlet secara serentak. Tidak pula diberitahu kepada Nabil bahawa semua organ dalaman pentingnya telah rosak.

Tiap-tiap kali menziarahinya, pasti diceritakan tentang ketidakpuashatiannya terhadap misi dan doktor. Kebanyakan misi dan doktor masih tidak cekap terutamanya ketika mencucuk tangannya hingga menyebabkan tangan menjadi lebam. Kepada bakal-bakal misi dan doktor, berusaha bersungguh-sungguhlah untuk menjadi misi dan doktor yang cekap kerana kalian akan mengendalikan pesakit yang sedia ada sakit. Usah ditambah kesakitan yang tidak perlu kepada pesakit dengan ketidakcekapan kalian.

Malam Jumaat 2 Julai 2009, aku menerima berita Nabil telah kembali ke Rahmatullah pada jam 2330. Lembik seluruh tubuhku. Aku mahu turut serta ke rumah Nabil di Sekinchan. Melihat jasadnya buat kali terakhir. Sama-sama berdoa untuk Nabil. Sama-sama solat jenazah untuk Nabil. Namun, aku tidak berkemampuan. Hanya doa dan air mataku mengiringi pemergian Nabil.

Syukur Alhamdulillah. Jenazah Nabil diuruskan dengan cepat. Kira-kira pukul 10.42 pagi, upacara pengebumian telah selesai.

"Bersegeralah dalam mengurus jenazah, apabila ia adalah orang yang baik, maka sungguh baik kamu menyegerakan menghantarkannya kepada ALLAH SWT, sedangkan apabila ia adalah orang yang selain itu kamu telah melepaskan perkara yang buruk dari tanggungjawab kamu"
(Riwayat Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah r.a.)


Kesudahan Nabil di dunia ini insyaAllah husnul khatimah. Bagaimana pula dengan kita? Adakah kita mengambil iktibar daripada kejadian yang telah berlaku? Bersediakah kita andai Izrail menjemput kita tika ini? Tepuk dada tanyalah iman masing-masing.

Ya ALLAH! Aku bersyukur kepadaMu kerana meminjamkan kepadaku seorang sahabat yang benar-benar memberi kesan dalam hidupku. Ya ALLAH! Ampunilah segala dosa-dosanya. Tempatkan rohnya bersama para solehin.

Aku pohon dengan rendah diri kepada sesiapa yang membaca entri ini supaya menyedeqahkan al-Fatihah kepada Nabil. Kalau nak membuat tahlil*, amat dialu-alukan. Maafkan segala salah silap Nabil. Jika Nabil berhutang dengan kalian, bolehlah terus menghubungi terus keluarga Nabil.


*Usah bicara tentang bida'ah. Andai tidak mahu melakukannya, cukuplah sekadar menyedeqahkan al-Fatihah dan surah Yaasin kepada Nabil. Tidak perlu melarang orang lain daripada melakukannya.

~Sekadar Contengan~

9 orang berkata-kata:

Unknown said...

moga arwah ditempatkan dikalangan solehin,mujahidin....amin

cahaya termasyhur said...

salam ziarah..ana yakin arwah sedang bahagia dalam rahmat Illahi.. jemput bertamu, ikuti cerita kembara ana ke sekinchan bertemu keluarga arwah..

Mohd Hazimin Harun said...

al-Fatihah. Semoga rohnya dicucuri rahmat Allah. ameen.

Aesyahumaira said...

al-fatihah..
Ya ALLAH, tempatkn almarhum dalam jagaanMU yang kami yakin bahawasanya dia berada di dalam jagaan rahmat yang terbaik.
amin~

irsyad said...

al fatihah

rijal88 said...

Jom lyari
http://satuumat.blogspot.com/

realiti umat islam ditindas di turkistan timur

kerokimi said...

semoga arwah dalam perlindunganNYA...

Hazwan said...

al-fatihah

Water Filtration Chesapeake said...

Thank you forr being you