Cuti Panjang Membunuh!

Cuti hampir 4 bulan! Cuti panjang yang sememangnya panjang boleh membunuh sesiapa yang life-cyclenya selama 4 bulan hanyalah makan, tidur, tengok TV, main computer games dan berFacebooking. MATI KEBOSANAN!

Untuk mengelakkan mati kebosanan, gunakan cuti dengan aktiviti berfaedah. Kesempatan cuti panjang boleh digunakan untuk menjadi part-timer. RM 700 x 3 = RM2100. Fuh! Memang kaya. Sesiapa yang dahagakan ilmu agama yang tidak ditawarkan di mana-mana pusat pengajian tinggi, cuti sebegini patut digunakan untuk  bertalaqqi kitab-kitab kuning di pondok-pondok bersama mashaikh.

"Dua nikmat agung yang diabaikan oleh kebanyakan manusia ialah nikmat KESIHATAN dan MASA LAPANG." 
 [Hadith riwayat Imam Bukhari, Tirmidzi dan Ibn Majah] 

Nasihat Dr Norsidah & Dr Naznin ketika Majlis Restu Ilmu 2 bulan lepas.
Attitude dan disiplin amat penting untuk survive ketika clinical years. Semua itu tak boleh dibentuk dalam masa 2,3 hari. Sekurang-kurangnya 2,3 bulan diperlukan. So, gunakanlah cuti panjang nanti untuk develop diri agar jadi lebih berattitude dan berdisiplin. Lupakan segala bad attitude during pre-clinical. Yang penting, ketika clinical, kamu mennjadi student yang berattitude dan berdisiplin.
Ketika Program Mahabbah 13th Legacy, salah seorang sahabat turut menasihatkan supaya meletakkan target apa perubahan yang kita nak capai at the end of the holidays. Letakkan target yang simple tapi bermakna. Contohnya, sebelum cuti, tidur lepas Subuh seolah-olah menjadi rutin harian. Apakata, sepanjang cuti ni, tukar aktiviti tidur dengan berjogging, memasak ataupun menonton rancangan Tanyalah Ustaz! InsyaAllah tidur lepas Subuh akan tiada dalam kamus hidup kita lagi buat selama-lamanya. :D

Aku teringat nasihat seorang senior ketika lawatan ke Rumah Ehsan. Beliau mencadangkan cuti sebelum masuk clinical years digunakan  sebaik-baiknya untuk belajar agama terutamanya berkenaan iukhsah ibadah untuk pesakit dan fiqh perubatan. Peluang untuk berdakwah kepada pesakit teramat luas. Rata-rata pesakit merasakan diri mereka tidak perlu melakukan ibadah terutamanya solat apabila warded. So, tugas kita untuk membetulkan kesalahfahaman ni.

Ada juga sebahagian pesakit yang ingin beribadah tapi tidak tahu cara sebenarnya. Sebagai contoh, jika tangan berbalut, bagaimana nak berwudhuk? Perlu bertayamum ke? Mampukah kita menjawab persoalan tersebut? Kalau tidak mampu maka terlepas satu peluang untuk kita berdakwah. Alangkah ruginya! Tidak dapat tidak, kita wajib persiapkan diri dengan ilmu yang secukupnya sebelum menempuhi alam clinical.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Selama 17 tahun aku bergelar pelajar, inilah kali pertama aku mendapat peluang cuti melebihi 2 bulan. Perancangan utama cuti ni untuk mengkhatamkan berbelas-belas buku yang tidak sempat dibaca ketika berada di Kuantan. Follow kuliyyah Ustaz Azhar Idrus dan jalan-jalan jelajah Malaysia turut berada dalam perancangan. InsyaAllah.



~Sekadar Contengan~

0 orang berkata-kata: